Minősített alapanyagokból készült biztonságos rakományrögzítők standard és egyedi méretekben.
Egy -és kétrészes műanyagszálas (EN12195-2 alapanyag), valamint 8-as szilárdsági osztályú láncos változatok.
A spaniferek alkatrészenként is rendelhetők: gurtni, csatos rész, RLSP feszítő elem.
A megfelelő rakományrögzítő kiválasztásával, műszaki alkalmasságával kapcsolatban forduljon szakembereinkhez!
A rakományok rögzítésének célja a rakomány járművön történő szállítása közben fellépő erőhatások (rázkódás, gyorsítás, fékezés, kanyarodás)
által bekövetkező - balesetveszélyt, illetve a rakomány vagy a szállítójármű sérülését okozó – elmozdulásának, felbillenésének, leesésének megakadályozása.
A rakományok rögzítésének szabályait különböző előírások tartalmazzák a felhasználási körülmények és más jellemzők szerint.
Különböző szabályok vonatkoznak a közúti, légi, vízi illetve vasúti járműveken történő szállítás esetére.
(pl. IMO/ILO/UNECE Code of Practice for Packing of Cargo Transport Units (CTU Code) 2014;
European Best Practices GUIDELINES ON CARGO SECURING FOR ROAD TRANSPORT Ec2014)
A közúti járműveken alkalmazható eszközökre az MSZ EN 12195 szabványsorozat vonatkozik, amelyeknek fejezeteiben a rögzítőerő számításának módjai,
a műanyagszálas rakományrögzítők, a rakományrögzítő láncok és szerelvényeik valamint az acélsodronyköteles rakományrögzítő rendszer követelményei vannak meghatározva.
Egyes országokban nemzeti előírások is érvényben vannak a rakományrögzítésre és eszközeire vonatkozóan, amelyek további követelményeket határoznak meg a gyártók,
forgalmazók és a felhasználók számára.
Az alkalmazható rakományrögzítési megoldásokat a teher és a különböző járműfelépítmények (dobozos, platós, nyitott, rakoncás, stb.) jellemzőinek megfelelően kell megválasztani.
A teher elcsúszásának, megcsúszásának, megbillenésének megelőzésére több módszer illetve kombinációik használhatók.
- törekedni kell olyan anyagpárosításokra, amelyek minél nagyobb súrlódási tényezőt biztosíthatnak
- alkalmazható az ún. torlaszolásos, meg- vagy kitámasztásos módszer, illetve
- a leggyakrabban használt megoldások a hajlékony elemes rakományrögzítőkkel magvalósítható leszorításos (1), hurkolt (2) valamint ferde kötözéses (3) elmozdulás elleni rögzítés.
A szabvány leírja a szükséges rögzítőerő számítási módjait. Tehát a rakományrögzítést meg kell tervezni, ki kell választani az alkalmazandó rögzítési módszert illetve a megfelelő számú és teherbírású eszközt.
Az átlós kikötésnél (4), egyszerű vagy keresztezett ferde lekötésnél a súrlódási erőn kívül az aktív kötélerők (vízszintes komponens) is részt vesznek.
Ajánlott kötözési szögek: alfa 20-65º; beta 6-55º
(1) Függőleges irányú terhelés, a szállítmány tömege, szorzó: 1,0
(2) Fékezéskor a szállítmány tömegének 80 %-a, szorzó: 0,8
(3) Gyorsításkor a szállítmány tömegének 50 %-a, szorzó: 0,5
(4) Kanyarodáskor a szállítmány tömegének 50 %-a, szorzó: 0,5
A hajlékony elemes rakományrögzítők állhatnak:
- műanyagszálas hevederből, racsniból és végszerelvényekből
- rövidszemű teherláncból, menetes feszítőből, láncrövidítőből és végszerelvényekből .
A kombinált rögzítési mód lehetséges például a teher kitámasztásával, a súrlódási tényező „növelése” speciális alátétekkel illetve műanyagszálas hevederrel.
Nagy tömegű berendezések (pl. munkagépek, stb.) szállítás közbeni rögzítésére a láncos rakományrögzítők alkalmazása a legelterjedtebb megoldás, melyeknek fontos jellemzője a kötözési hossz állíthatósága.
A műanyagszálas rakományrögzítők előnyös tulajdonságai, hogy a rakomány rögzítése gyorsan, egyszerűen, biztonságosan elvégezhető, rendkívül széles körben, sokféle rakomány esetén alkalmazható és aktív rakományrögzítés, mivel rugalmassága miatt energiaelnyelő képességgel rendelkezik.
LC - rögzítőképesség (lashing capacity), amely a számításba vehető megengedett legnagyobb húzóerő értéke, [daN]
STF - névleges feszítőerő (standard tension force), amely a rakományrögzítő feszítővel történő megfeszítése után a rugalmas anyagú hevederben "maradó" feszítőerő nagysága, [daN]
BF- névleges szakítóerő, [daN] vagy [kN]
ISMERNI KELL A RÖGZÍTENDŐ TEHER:
tömegét, - ha ez közvetlenül nem adott, akkor számítással kell azt meghatározni;
tömegközéppontját;
a rögzítő felület és a rögzítendő tárgy anyagminőségét;
a lekötési pontok helyét;
illetve a kapcsolatuk esetén számításba vehető súrlódási tényezőt.
FONTOS, HOGY:
· rögzítés előtt ellenőrizni kell a feszítésben résztvevő minden elem /tehergépkocsi, rakomány, rakományrögzítő és rögzítési pontok/ épségét, a fellépő terhelések, erők felvételére való alkalmasságukat;
· a feszítőszerkezet és a fémszerelvények egyike sem feküdhet fel sarkokon;
· a beakasztó horgokat nem szabad hajlításnak, a csúcsokat terhelésnek kitenni, nem támaszkodhatnak fel élükön;
· beakasztás csak erre a célra szakszerűen kialakított szemekbe vagy fülekbe történhet, pl. az EN 12640 szerint
A rögzítendő teher éles pereménél a horzsolásból, dörzsölődésből, vágásból adódó károsodások elkerülése végett közbetétet, élvédőt vagy más hasonló funkciójú eszközt kell alkalmazni.
A rakományrögzítőt csak az rögzítendő tárgy és a tartó/szállítóeszköz megfelelő teherbírású részeire szabad csatlakoztatni.
A rakományrögzítőn ideiglenes kötés vagy a hevederág csavarással, csomózással történő illetve más rövidítése nem megengedett.
A műanyagszálas hevederek alkalmazásakor a hevedernek teljes szélességében fel kell feküdnie az emelendő teher felületén.
Tilos a rakományrögzítőt ütközési erők felvételére alkalmazni!
Elindulást követően röviddel a rakományrögzítők feszességét ellenőrizni kell, szükség esetén utána kell feszíteni.
Az etiketten feltüntetett "megengedett húzóerőt" nem szabad túllépni,a feszítő fogantyút csak kézi erővel szabad megfeszíteni, segédeszköz használata tilos!
A feszítőre /racsnira/ minimum 1,5 illetve maximum 3 hevedermenetet szabad felcsévélni.
A visszaengedést akadályozó kilincsszerkezet kopás- és deformációmentes legyen.
Meg kell győződni a rakományrögzítő biztonságos használatra való alkalmasságáról minden használat előtt és használatot követően is. Az esetleges működéssel kapcsolatos eltéréseket fel- és leszereléskor lehet ellenőrizni, illetve észlelni, azonban szemrevételezéssel is ellenőrizni kell minden esetben.
Egyéb oldalaink:
Rozsdamentes növényfuttató
és építészeti kötélrendszer
Offroad és gépjárműcsörlő webáruház
2021 Texem - Minden jog fenntartva